1-700-550-118

הנקה בזמנים של חוסר וודאות

 ב Uncategorized

צופית דיסטלמן-מירקין מדריכת הנקה,דולה ומדריכת הכנה ללידה

בעוד שרוב האימהות מודעות היטב לתכונות התזונתיות של ההנקה, האם ידעת שלהנקה יש תפקיד ענק נוסף, מלבד לספק לתינוקך הגנה חיסונית והזנה מותאמת אישית לצרכיו? הנקה משמשת גם כמקור עצום של נחמה, וזה משהו שכולנו מחפשות בתוך חוסר הוודאות של מגיפת הקורונה (ותכלס, גם בתוך חוסר הוודאות הכללית שבהורות/אימהות:-) ). אז אם שמת לב לפתע שנראה כי תינוקך יונק בתדירות גבוהה יותר, זאת יכולה להיות קפיצת צמיחה, או שזה יכול להיות, ויותר סביר להניח, פשוט אמצעי לתמיכה רגשית.

תינוקות רגישים למצב הרוח של האם

על פי מחקר שנערך על ידי המחלקה לפסיכיאטריה של אוניברסיטת קליפורניה(ucsf), תינוקות רגישים להפליא לשינויים במצב הרוח של אמם. לכן כאשר האם נמצאת במתח קשה, תינוקות יציגו לרוב גם סימנים פיזיולוגיים של חרדה. המשמעות היא שמזגו הרגשי של התינוק מושפע ממצבה הרגשי של האם. החוקרים שהיו מעורבים במחקר זה הגיעו למסקנה כי תופעה זו, מועברת בדרך כלל מאם לילד באמצעים חושיים כמו ריח, מתח בקול והבעות פנים.

לכן אין זה מפתיע שכאשר גם אימא ותינוקה נמצאים באיזשהו מצב של דוחק ולחץ רגשי, הנקה יכולה לשמש מקור עצום לנחמה – לשני הצדדים!

היתרונות לאם המניקה

 אחד היתרונות המופלאים ביותר בהנקה הוא שהיתרונות שלה אינם מוגבלים רק לתינוק.

גם האימא (תודה באמת;-) )קוטפת את הפירות של החילוף המרגיע הזה!

הנקה מנחמת שנמשכת זמן מה, יכולה להיות מאתגרת עבור אמהות. אוקסיטוצין, הורמון הידוע כמקדם תחושות אושר ורווחה, משתחרר מבלוטת יותרת המוח של האם בזמן שהיא מניקה. בינתיים, פרולקטין, הורמון שעובד בשילוב עם אוקסיטוצין והכרחי לייצור חלב, מעודד תחושות של ישנוניות ושלווה.  שלווה ונינוחות טובה לכולנו זקוקים לו בתקופות של קושי!

 יתרונות ההנקה מעבר לתזונה

בזמן שהתינוק שלך יונק מהשד שלך ומקדם תחושות של רווחה ושלווה עבור האם, הוא או היא גם מסוגלים להשיג תחושת ביטחון מוגברת עבורם. בזמן ההנקה מופעלים חושים כמו מגע, ריח, צליל, תנועה עדינה על ידי האם. אלה תורמים לתחושות הרוגע וממש חיוניים להישרדות.
 לכן הנקה, הן למטרות תזונתיות והן להרגעה, מעוררת רבות מתחושות ביטחון אלה.

 כך הההנקה הופכת לפעילות מרגיעה להפליא עבור תינוק/פעוט שאינו בטוח בוודאות.

ובעוד שפעילות מרגיעה זו מבוטלת לרוב כקלת דעת/לא משמעותית או מוחלפת בקלות על ידי מוצץ, יש מטרה עמוקה יותר לפעילות אינסטינקטיבית זו.
על פי מחקר שנערך בשנת 2013 (Beijers et al, 2013), הנקה לצורך נחמה לא רק מרגיעה אותו / אותה כרגע, אלא גם “מחווטת”, מלמדת את מוח התינוק להתמודד עם לחץ טוב יותר בהמשך חייו.

מתח ולחץ וההשפעה שלהם על תפוקת החלב

עם זאת, יתכן שאת תוהה אם וכיצד לחץ עלול להשפיע על ההיצע/כמויות החלב. אף על פי שישנן נשים שמדווחות על ירידה בייצור החלב כאשר הן מרגישות לחוצות.
הדרך הטובה ביותר לשמור על היצע בתקופות סוערות ובכלל,היא באמצעות הנקות תכופות.
 אם יש צורך בנוסף להנקות מומלץ גם להגביר שאיבה.
למעשה, ההערכה הרווחת היא כי מתח כשלעצמו אינו משפיע ישירות על הכמויות.
 אך מתח עשוי להשפיע על רפלקס שחרור החלב.  כלומר, ייתכן ולחלב יקח קצת יותר זמן מהרגיל להתחיל לזרום. מה שעלול להוביל לתסכול זמני אצל התינוק.
 אם את מזהה מצב כזה, אפשר לעזור לחלב להשתחרר מהר יותר.
אפשר להניח את התינוק עלינו במגע של עור לעור, עיסוי קל לשד לפני ההנקה, חימום האזור, סחיטות עדינות ומציאת מקום שקט ורגוע להניק בו.

 חשוב לזכור כי גם בעתות סערה, ההנקה משגשגת על ידי מערכת של היצע וביקוש. כדי להבטיח שתמשיכי לייצר חלב לתינוקך, פשוט תמשיכי להניק בתדירות גבוהה ככל האפשר.

תינוק יונק בתדירות גבוהה לא רק כשהוא רעב

חשוב גם לזכור שאם התינוק שלך יונק פתאום בתדירות גבוהה יותר, זה לא אומר בהכרח שאת לא מייצרת מספיק חלב. תינוקות יונקים מסיבות שונות ומגוונות שלא קשורות כולן לרעב. . משום כך תמיד טוב לעקוב אחר תפוקת החיתול של תינוקך ולאפשר לו להישאר על שדייך כל עוד שניכם מרגישים בנוח.
זכרו, אתן המרחב הבטוח שלהם. תינוקות מחווטים ביולוגית לחשוק בקרבה לאמהות שלהם, במיוחד בזמנים של חוסר וודאות.

איזו זכות יש לנו למלא תפקיד משמעותי כל כך בהתפתחות הפיזיולוגית והרגשית של ילדנו ואיזה כיף שיש את ההנקה שמשמשת ככלי הורות

ממש מלון הכל כלול סופר מפואר שכולל ארוחות סביב השעון והפעלות!

חיזקו ואימצו אימהות יקרות- אתן מ ו פ ל א ו ת

מקורות:

the latched mama

kellymom

ucsf

 

פוסטים אחרונים
0