1-700-550-118

ריפלוקס- כל מה שצריך לדעת

 ב Uncategorized

ריפלוקס! אין כמעט אימא שלא חוותה את זה עם התינוק שלה ואנחנו בטוחות שרוב האימהות שמעו על זה. באנו לעשות קצת סדר.

 

אז מה זה בכלל ריפלוקס?

ריפלוקס היא תופעה שבה מזון עולה בחזרה אל הושת, לפעמים נפלט החוצה ולפעמים לא נפלט ויוצר מצב של גירוי שיכול לגרום לתינוק בכי, כאב, חוסר שקט, לסרב להיות במצב שכיבה ועוד. באופן כללי, הסימן העיקרי והמשותף לכל התסמינים שהזכרנו הוא שרואים תינוק שבאופן כללי משהו מציק לו.

 

ממה נגרם ריפלוקס?

הסיבות לריפלוקס יכולות להיות מגוונות. אצל אימהות מניקות הדבר יכול להיגרם מסיבות הנוגעות להנקה ולתרכובת של חלב האם.

זרם חלב אם חזק היוצא מהשד:
יש אימהות שזרם החלב היוצא להן מהשד הוא חזק עבור התינוק שלהן. התינוק מקבל בבת אחת כמויות גדולות של חלב ומתקשה להתמודד עם הזרם ובולע אוויר. האוויר מנסה לצאת החוצה ועולה בחזרה בושת יחד עם מזון, מה שגורם למצב של ריפלוקס. ההמלצה שלנו לטיפול בזרם החזק היא שבעת ההנקה האם תישען אחורה כמה שיותר כדי להאט את זרם החלב היוצא מהשד.

 

אלרגיה לדברים מסוימים בחלב האם:
התינוק מקבל אלרגנים שנמצאים בחלב האם בגלל מזון שהאימא אוכלת. אצל התינוק, שאלרגי לאותם אלרגנים. יכול להיווצר גירוי בקיבה שגורם בין השאר לריפלוקס.
חשוב להדגיש שיש הבדל בין קושי לעכל לקטוז בגלל קיבה פצועה ומגורה לבין  אלרגיה לדברים שאינם קשורים ללקטוז ובין אלרגיה ספציפית הנובעת מהקושי של התינוק לעכל לקטוז משום שהוא אלרגי לחלבון חלב פרה. התינוק יכול לפתח את האלרגיה הזו בגלל אוכל שהאם אוכלת שמכיל חלב פרה. אלרגיה לחלבון חלב פרה היא הנפוצה ביותר. חשוב לשאול את יועצת ההנקה האם כדאי להוריד מהתפריט מוצרים המכילים חלב פרה ולא לעשות זאת על דעת עצמך בלבד.

 

חוסר בשלות של מערכת הבליעה:
לא כל המערכות אצל התינוק הקטנטן הגיעו לבשלות מלאה. אחת מהן יכולה להיות מערכת הבליעה שאצל תינוקות מסוימים יכולה להתפתח במלואה לאחר הלידה, בשלב מאוחר יותר מתינוקות אחרים. במקרה כזה מעבר המזון במערכת הבליעה הוא לא חד כיווני מה שגורם לכך שבמקום שהאוכל ירד למטה הוא עולה למעלה בכיוון ההפוך.

 

איך להתמודד עם ריפלוקס

  • הקפדה על הוצאת גזים וגרפסים.
  • פנייה לרופא לקבלת מרשם לתרופות מתאימות.
  • הגבהת המשטחים שעליהם מונח התינוק. הכוונה היא לא להגביה ולשים את התינוק במקומות גבוהים אלא לגרום לכך שהתינוק יהיה בשיפוע. אפשרות טובה לכך יכולה להיות הנחת קלסר מתחת לעריסה של התינוק כך שהוא לא יהיה במצב שכיבה לחלוטין.
  • להניק את התינוק בתנוחות שבהן הראש גבוה יותר מהרגליים. דוגמה לכך היא התנוחה הפיזיולוגית, בה התינוק נמצא במצב אנכי לגוף של האם.

הנקה שאיבת חלב וריפלוקס

חשוב לנו להזהיר ממיתוס! אנחנו שומעות מהרבה אימהות לתינוקות יונקים עם ריפלוקס שהעצה שהן מקבלות היא לעבור לפורמולה מיוחדת למניעת הריפלוקס. ככה אנחנו בעצם מאבדים את קשר ההנקה שיש לו כל כך הרבה יתרונות. הכנו לכן כמה טיפים שיכולים לעזור לכן להתמודד עם הריפלוקס של התינוק דרך שאיבת חלב והעשרת חלב האם.

 

  • יעזור אם הרכב החלב יהיה שומני יותר. אפשר להעלות את רמת השומן אם נסחוט את השד לפני כל הנקה וככה ניפתר מהשפריצים הראשונים שהם מעט פחות עשירים בשומן.

בנוסף, אפשר להעלות את רמת השומן ע”י שאיבה דו צדדית בבוקר שתגרום לריקון של השד לחלוטין. ככה האם תייצר חלב שופע ומימי יותר. שאיבת האיפוס הזו יכולה להוריד את רמת הלקטוז בחלב, וככה גם לעזור לתינוק שמתקשה עם עיכול הלקטוז.

חשוב לנו להדגיש כי אימא עם יתר חלב צריכה להיזהר עם פינוי יתר של השד לפני ההנקה, לכן בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם יועצת הנקה שתתן דגשים שרלוונטיים רק לך.

 

טיפ נוסף בנוגע למתן אחוזי שומן גבוהים יותר לתינוק הוא העשרת שומנים. מהחלב השאוב ניתן לקחת את שכבת השומן העשירה והעבה ביותר. איך רואים אותה? כאשר חלב האם השאוב נמצא במקרר שכבת השומן העשירה עולה כלפי מעלה וניתן יהיה לזהות אותה בקלות. את שכבת השומן הזו ניתן לתת לתינוק בכפית כך שהוא יוכל להנות מחלב קר שיכול להרגיע לו את הגרון הכואב כתוצאה מהחומציות של הריפלוקס וגם יקבל עוד קצת שומן לתפריט. יש יתרון בלתת את השומן באופן הזה ולא יחד עם החלב, מעבר לכך שאנחנו מוודאות שככה התינוק מקבל את השומן המועשר במלואו.

אלו הם רק כמה מהפתרונות, חשוב מאוד לפנות ליועצת הנקה כדי לקבל מידע מלא.

פוסטים אחרונים
0