1-700-550-118

טיפים מעולים להגברת חלב אם

 ב הנקה

“אין לי מספיק חלב” הוא אחד המשפטים שאני שומעת כל הזמן מאימהות מניקות. כשאת מניקה את כל הזמן תוהה האם התינוק שלך אכל מספיק, האם הוא באמת שבע והאם הוא לא מתייבש חלילה. אין ספק שלאמא מניקה חשוב מאוד לייצר כמויות חלב אם מותאמות עבור התינוק (או התינוקת) שלה.

 ייצור חלב אם בכמות המתאימה לתינוק שלך תשמור על ההנקה לאורך זמן, תאפשר לך לנהל את ההנקה בקלות ובנוחות ותמנע את הצורך לשלב תמ”ל להשלמת התזונה. אז איך תדעי אם יש לך מספיק חלב ואם את צריכה להגביר את הכמויות שהגוף שלך מייצר? כל הדרכים להגברת  חלב אם

איך תדעי שהתינוק מקבל מספיק חלב אם?

הנקה נקבעת באמצעות שני מדדים: יציאות ועלייה במשקל. אלא אם יש הנחייה רפואית מיוחדת אין צורך לשקול את התינוק כל יום או אחרי כל ארוחה. לרוב מספיק לשקול את התינוק/ת פעם בשבוע כדי לוודא שההנקה מבוססת. ולאחר מכן פעם בחודש או בחודשיים. יציאות לעומת זאת, הן המדד המיידי לכך שהתינוק/ת מקבל/ת מספיק חלב. 

לכן מאוד חשוב שתעקבי אחרי יציאות של תינוק יונק: תינוק בריא יטיל שתן כשמונה פעמים ביממה (בממוצע כל שלוש שעות) וייצר בין אחד לשלוש חיתולים עם צואה. תינוקות יונקים יכולים בשבועות הראשונים להגיע גם לשישה חיתולים עם צואה ביממה עקב חילוף החומרים המהיר שלהם. שימי לב שהמדד החשוב להנקה הוא השתן ולא הצואה. 

בלוטות חלב אם והרומונים שאחראים על פעולת היניקה

לפני שנכנס לטיפים להגברת חלב אם, חשוב לי להסביר קצת על בלוטות החלב. בלוטת חלב מורכבת ממערכת תעלות המפרישות חלב, וסביבן מעטפת מלכדת. שני ההורמונים החשובים בתהליך הם הורמון הפרולקטין והורמון האוקסיטוצין.  הפרולקטין אחראי על ייצור החלב. האוקסיטוצין, אחראי על יציאת החלב.
פעולת היניקה מעודדת את הפרשת ההורמונים.
על פי רוב כמויות החלב שאישה תייצר הן היצע וביקוש – בהתאם לכמויות שהתינוק שלה יונק.
בשבועות הראשונים יש ייצור חלב מתמיד.
החזה גדוש ומלא ובלוטות החלב מייצרות חלב מסביב לשעון. אחרי כשישה שבועות משק החלב מתייצב ובלוטות החלב מתחילות לייצר חלב פר דרישה של התינוק/ת. 

הגברת ייצור חלב אם 

למה בכלל יש צורך בהגברת ייצור חלב? כמו כל דבר בגוף, ייצור חלב אם הוא תהליך מורכב המושפע מהמון פרמטרים. קודם כל מבנה אנטומי, כל אחת וצורת הגוף שלה.
גודל השד עצמו אינו מדד לכמות החלב שהוא יכול לייצר, אבל מספר בלוטות החלב בתוכו הן כן מדד.  יולדת שיש לה פחות בלוטות חלב, או למשל אישה שעברה ניתוח הקטנת חזה שבו יש הסרה של חלק מבלוטות החלב תצטרך אולי להגביר כמויות. 

מבנה הפטמה גם הוא יכול להשפיע על הצורך להגביר ייצור חלב. כאמור, מה שמגביר את הפרשת ההורמונים היא פעולת היניקה. אם פעולת היניקה לא אפקטיבית מספיק זה עלול לפגוע בשדר שהמוח מקבל ובהתאמה להפחית את כמויות החלב שהבלוטות מייצרות. פטמות שקועות, פטמות שטוחות או פטמות רחבות לפעמים מקשות על התפיסה של התינוק. במקרים אלו חשוב שתקבלי עזרה על מנת לעזור לך לשפר את התפיסה ולהגביר את  הכמויות כדי לבסס את ההנקה. 

המערך ההורמונלי והשפעה שלו על חלב האם שלך

 כמויות החלב שלך מושפעות מהמערך ההורמונאלי שלך. עייפות, תזונה ואיזון הורמונאלי משפיעים על כמויות החלב שהגוף שלך יכול לייצר. אוקסיטוצין למשל מושפע מאוד מלחץ וחוסר נוחות. אם את לא מרגישה נינוחה ורגועה לגוף שלך יהיה קשה להעלות רמות אוקסיטוצין. ואם רמות האוקסיטוצין לא גבוהות הגוף לא יפיק מספיק חלב אם עבור התינוק שלך.
השלב הראשון בהגברת ייצור חלב הוא לדאוג לעצמך! חשוב שתנוחי מספיק (כמה שניתן כשיש לך תינוק קטן שעכשיו נולד…)
שתי מספיק מים. ודאגי לאוכל מזין לסביבה תומכת, נעימה ומרגיעה. 

הגברת ייצור חלב אם בהנקה

השילוש הקדוש שלי בתור מדריכת הנקה הוא כמובן “להניק, להניק, להניק”. הגברת ייצור חלב בהנקה היא הדרך הנכונה והנעימה להגביר את כמויות החלב שלך. 

הורמון הפרולקטין הוא ההורמון שאחראי על ייצור החלב. אחרי לידה ראשונה עדיין אין מספיק קולטנים על בלוטות החלב שלך לקלוט את ההורמון ולגרום לבלוטות החלב שלך להגיב אליו. מה שקובע את כמות הקולטנים שיווצרו על בלוטות החלב היא ההנקה בשלושת הימים הראשונים.
ככל שתניקי יותר בשלושת הימים הראשונים (הימים בהם מופרש קולוסטרום ולא חלב אם), תעזרי לגוף שלך לייצור יותר חלב בהמשך הדרך. 

ככל שיש יותר קולטנים לפרוגסטרון על בלוטות החלב, הגוף יוכל להגביר את כמויות החלב שהוא מייצר בקלות יותר.
אחרי לידה שנייה ומעלה, הגוף כבר בנה מספר נכבד של קולטנים לפרולקטין וייצור החלב בלידות הבאות יהיה תלוי בכך במידה רבה.

הגברת חלב אם בשאיבה  

אמנם הנקה היא הדרך הנעימה והפשוטה להגביר כמויות חלב, לא תמיד זה אפשרי. במקרה ויש פטמות שקועות, פטמות פצועות, תינוק עם לשון קשורה – קשה לחבר את התינוק להנקה. ההנקה לא תהיה מספיק אפקטיבית. לכן, במקרים כאלו נעדיף להגביר חלב אם באמצעות שאיבה. 

 שאיבה מדמה את פעולת היניקה של התינוק וגורמת לגוף לייצר חלב. המשאבה מחקה את תנועת היניקה של התינוק שמעביר שדר למוח להגביר את כמויות החלב בהתאם.  
בגלל האיזון ההורמונאלי העדין שצריך כדי לייצר חלב חשוב שתבחרי משאבה שתדמה עד כמה שניתן את החוויה של ההנקה.
פעולת השאיבה לא צריכה להיות כואבת, היא צריכה להיות רגועה ופשוטה לתפעול. 
 
את יכולה כמובן לההגביר ייצור חלב באמצעות שילוב של הנקה ושאיבה. כלומר, את יכולה להניק ככל הניתן ובמקביל תשאבי.
המטרה במקרה כזה להגדיל את הכמויות ולאותת לגוף שיש צורך בעוד חלב. 
 

 

שאיבת חלב אם 

שאיבת חלב אם יכולה להיות פעולה מאוד מתסכלת. עם כל הכבוד למשאבות החלב המשוכללות שיש לנו היום, תינוק הוא מכונת השאיבה היעילה ביותר.
משאבת חלב יכולה לחקות את הפעולה. כשלא מצליחים להוציא חלב באמצעות המשאבה נוצר תסכול. את בוהה בתסכול בטיפות שיוצאות (או לא יוצאות) ונאגרות לאט לאט בתוך הבקבוק. 

האם יצא מספיק? למה אין לי חלב? כמה חלב יספיק לארוחה? כמה זמן אני צריכה לשאוב? מה לעשות בארוחה הבאה?

זכרי שאמנם שאיבה היא לא הנקה אבל כן רצוי שתיצרי לעצמך סביבה תומכת ומרגיעה גם לשאיבות.  לדוג’ עזרה עם השטיפה והטיפול במכונה אחרי שסיימת.
עזרה באחסון נוח וקל של החלב שאת שואבת. דאגי למים ואוכל טעים לפני או אחרי כל שאיבה. וכמובן  מנוחה.
אם את גם מניקה וגם שואבת כדי להגביר כמויות חלב יהיה לך מעט מאוד זמן בין לבין למנוחה. 

טיפים לשאיבת חלב אם 

איך לשאוב חלב אם באופן יעיל? הדבר הראשון הוא כמובן לבחור את המשאבה הנכונה שמתאימה לך.
אחרי שיש לך את המשאבה הנכונה הנה כמה טיפים שיעזרו לך:

  • לשאוב בשעות קבועות, גם בלילה – כדי להגביר כמויות חלב השאיבה צריכה לדמות הנקה.
    נקפיד על שאיבה בשעות קבועות, רצוי כל שלוש שעות. אם אין לך אפשרות תוכלי להגדיל את החלונות לארבע או חמש שעות. בכל מקרה לא לוותר על שאיבה בלילה.
  • שאיבה משני הצדדים במקביל – שאיבה במשאבה דו צדדית גם תחסוך לך זמן יקר אבל גם תעזור להגביר את החלב שאת שואבת.השדיים מגיבים האחד לשנ וכשאת מתחילה לשאוב מצד אחד הצד השני יתחיל להגיב ולייצר חלב במקביל. 
  • להתייחס לזמן ולא לכמות – יכול להיות שהתינוק שלך זקוק למנה של 60 מ”ל או 80 מ”ל ואת מחוברת למשאבה כבר חצי שעה ושאבת רק 20 מ”ל.
    אין צורך להישאר מחוברת למשאבה בלי סוף עד שתצא הכמות הרצויה.
    הגבילי את השאיבות לעשר עד חמש עשרה דקות בכל פעם ומה שיצא יצא. כמובן שאם יוצא עוד חלב באמצעות המשאבה המשיכי לשאוב. 
  • ככל שתשמרי על רצף שאיבות תצליחי להגדיל את הכמות שהגוף מייצר בכל שאיבה. 
  • סביבה נעימה ונוחה – שבי בנוחות, הקשיבי למוסיקה, צפי במשהו מצחיק או פשוט הסתכלי על התינוק שלך. ככל שתרגישי יותר נינוחה ורגועה כך חווית השאיבה תהיה אפקטיבית יותר. 

משאבת חלב אם מומלצת

משאבת חלב אם טובה יכולה להציל לך את ההנקה. איך תבחרי משאבת חלב? הנה כמה דגשים שחשוב לשים לב אליהם כשבוחרים משאבת חלב:

  • פעולה שקטה – ההורמון שגורם ליציאת החלב הוא אוקסיטוצין. הורמון עדין במיוחד. הוא צריך אווירה נעימה, רגועה ושקטה. משאבות חלב רועשות מפריעות לייצר את האווירה הנעימה הזו.  שימי לב שהמכונה שאת בוחרת שקטה יחסית שיהיה לך נוח לשאוב בכל מקום.
    משאבת חלב ארדו קליפסו זכתה בפרס ultra silent winner והיא נחשבת למשאבה שקטה במיוחד. 
  • טכנולוגית מעגל סגור – אחד הדברים החשובים הוא למנוע התפתחות של חיידקים בצינורית החלב. משאבות ללא מעגל סגור מסתכנות בכך שחלב אם יכנס לתוך המנוע וחוזר חלילה לתוך צינורית החלב. ובכך ליצור עובש והתפתחות בקטריות. רק משאבה במעגל סגור תבטיח לך שהחלב לא חוזר פנימה לתוך המנוע ואין סכנה של היווצרות זיהומים. 
  • משאבה דו צדדית – שאיבת חלב יכולה להיות מתישה, אז רצוי לבחור במשאבה שמאפשרת לך לשאוב משני הצדדים במקביל ולחסוך זמן יקר. 
  • משאבת חלב נטענת עם אפשרות לטעינה באמצעות סוללת USB. משאבה נטענת מאפשרת לך ניידות מלאה לאורך זמן ללא צורך בחיבור לחשמל.
    גם שאיבה עם סוללות יכולה להיות טובה אך לפחות זמן. 
    בהתחלה סביר להניח שתשאבי רק בבית, אבל אחרי השבועות או החודשים הראשונים תוכלי לשאוב בכל מקום. שילוב של חיבור לחשמל וסוללות יאפשר לך להיות גמישה ולשאוב בכל מקום שתצטרכי. 
  • התאמת גביעי השד – לכל אחת שד בגודל אחר ופטמה בצורה קצת שונה. כשהגביע לא מותאם היטב זה יכול לגרום לכאבים או לשאיבה לא מספיק אפקטיבית. לכן חשוב לבדוק את גביעי השד שהמשאבה מספקת. 
  • מספר עוצמות שאיבה לעומת מהירות שאיבה – יש הבדל בין חוזק השאיבה למהירות. חשוב לבחור משאבה שמאפשרת לך למצוא בעצמך את הקצב ואת העוצמה שנכונה לך. ככל שהטווח יהיה רגיש יותר תוכלי להתאים טוב יותר לגוף שלך ולא לסבול מכאבים בשאיבה.

משאבת חלב חכמה

  • יש משאבות עם פונקציות חכמות להגברת חלב אם.
  •  לארדו אליסה יש פונקציה להגברת חלב אם.

    תוכנית מיוחדת של אינטרוולים במשך שעה על מנת לסייע לך להשיג עליה בייצור חלב אם.
    תוכנית אוטומטית להגברת חלב אם ארדו אליסה

  • פונקציה של זיכרון – פונקציה המאפשרת לך לשמור את התוכנית האישית שלך . כך את יכולה ללחוץ על כפתור אחד והתוכנית האישית שלך מתחילה לפעול.

ארדו אליסה קומפקטית חכמה ונטענת
הגברת חלב אם באופן טבעי

האם אפשר להגביר חלב אם באופן טבעי?בהחלט כן. סטטיסטית רק 2 אחוז מהנשים לא יכולות לייצר חלב כלל, ולכן לרוב מוחלט של הנשים (98%) יש חלב באופן טבעי.השאלה היא רק מהירות וכמות החלב שהיא מייצרת עבור התינוק שלה. 

 ייצור חלב תלוי בדרישה – ככל שיש יותר יניקה או שאיבה, הגוף יגביר את הכמויות שבלוטות החלב מייצרות.
התהליך הוא טבעי: ככל שמגבירים את ההנקות והשאיבות. כמובן שבסופו של דבר זה תלוי גם בכמות בלוטות החלב ובעיקר בקולטנים לפרולקטין שאחראים על קליטת ההורמון שגורם לבלוטות לייצר חלב. 

לכן חשוב לפני הלידה לזכור כמה חשובה פעולת ההנקה בשלושת הימים הראשונים (גם עבור הקולוסטרום כמובן).
אם מאיזו סיבה לא תוכלי לחבר את התינוק/ת לשד בימים אלו נסי לשאוב מעט (לא יותר מידי כי קולוסטרום פחות מתאים לשאיבה) על מנת לגרות את הפטמות . חשוב גם  להיות עור לעור עם התינוק שלך על מנת לאזן את ההורמונים עד כמה שניתן. 

איך להגביר חלב אם  – טיפים טבעיים נוספים

הנה כמה טיפים נוספים שיעזרו לך להגביר חלב אם באופן טבעי:

  • מים – אין לי מספיק מילים להדגיש כמה שתיית מים חשוב לייצור חלב. חשוב לשתות 3 ליטר מים ביום, בנוסף לכל הקפה/ תה / מיצים שאת שותה.
  • עיסוי של השד – לפני חיבור למשאבה עסי את השד שתיים או שלוש דקות על מנת להזרים דם ולגרות את ייצור החלב.
  • מנוחה ושינה – לא תמיד קל ליישם אבל אם אפשר נסי להעדיף לנוח על  משימות בבית, סידורים ומטלות שונות שאינן קשורות בך או בתינוק. 
  • שאיבה מסודרת – בנוסף להנקות את יכולה להוסיף שאיבה. תלוי בצורך אבל ניתן לשאוב אחרי כל האכלה (פעם בשלוש שעות) או להסתפק בשאיבת בוקר ושאיבת לילה (כלומר להוסיף שתי שאיבות ביממה). 

מתי נוצר חלב אם 

חלב אם הוא לא מזון הוא רקמה אנושית – הוא נוצר ממך מתוך כל הערכים התזונתיים שהגוף שלך מכיל שזה כולל שומן, ויטמינים, מינרלים וסוכרים. כבר בשבוע 16 בהיריון בלוטות החלב מתחילות לייצר את נוזל הקולוסרום שהוא שונה במרקם ובהרכב שלו מחלב אם. אחרי הלידה יש רק קולוסטרום, ושלושה ימים אחרי בלוטות החלב יתחילו לייצר חלב אם. 

בשבועות הראשונים אחרי הלידה חלב האם מיוצר כל הזמן, כלומר את תרגישי מלאות וגודש בשדיים במהלך היום, יתכן שגם ינזול חלב באופן בלתי נשלט. המשמעות היא שחלב אם לא נגמר! גם אם סיימת להניק והתינוק שלך רוצה שוב, יהיה חלב. גם אם סיימת להניק ואת רוצה לשאוב, יהיה חלב. לפעמים לוקח קצת זמן למלאי להתחדש אבל עקרונית הבלוטות פועלות בייצור מתמיד. 

לאחר כשישה שבועות הייצור מתאזן והשדיים ירגישו רכים יותר (יש שיגידו “ריקים”) ותחושת הגודש תעלם. זה לא אומר שהחלב נגמר, זה רק אומר שהגוף למד את הכמויות שהתינוק זקוק להן ועבר לייצור בהתאם לדרישה. ברגע שהתינוקת תתחבר לשד לינוק הבלוטות יתחילו לייצר חלב עבורה. 

איך נוצר חלב אם 

החלב נוצר בבלוטות החלב הנמצאות בשדיים, עובר דרך צינוריות החלב ויוצא מהם דרך פתחי הפטמה. יש יותר מחור אחד בפטמה. יש נשים שאצלן החלב יצא גם מבלוטות מונגמרי, הבליטות הקטנות שנמצאות מסביב על העטרה. 

ייצור חלב תלוי בשני גורמים עיקריים, בראש ובראשונה גירוי הפטמות, כלומר פעולת השאיבה עצמה (רצוי באמצעות התינוק אולם אפשרי גם עם משאבת חלב).
הגורם השני הוא ריקון של השדיים בתדירות גבוהה. ככל שהשדיים יתרוקנו יותר, כך הם יתמלאו יותר בהמשך. זהו מעגל סגור של היצע וביקוש.
הגוף מגיב לכמויות שהתינוק מבקש.  אם יש בעיה בחיבור, אין סגירה מלאה של וואקום או לשון קשורה יכול להיווצר מצב שהתינוק לא מרוקן היטב את השד והכמויות יחלו לקטון עם הזמן. 

מה שעוד משפיע על כמויות החלב הם הורמונים המופרשים בלילה בהם סרטונין ומלטונין. 
הנקת לילה משמעותית מאוד לקביעת כמויות החלב שיווצרו במהלך היום עבור התינוק. 

מה מגביר חלב אם 

כדי להגביר חלב אם אני ממליצה על כמה דברים:

  • שאיבה מסודרת – אם את משלבת תמ”ל או מניקה סיימי כל האכלה בשאיבה של עשר דקות מכל צד. כך תוודאי שרוקנת את השדיים ותגדילי את הכמויות שהגוף מייצר לאורך זמן.
  • הנקה/ שאיבה בלילה – אל תוותרי על הנקה או שאיבה בלילה. גם אם החלטת לתת בקבוק (תמ”ל או שאוב) לא להניק בלילה משנה את האיזון ההורמונאלי של הגוף וישפיע על כמויות החלב שהגוף יוכל לייצר במהלך היום.
  • שתיית מים – לפחות שלושה ליטר מים ביום, לא כולל משקאות נוספים שאת שותה
  • תוספים מומלצים למינהם המכילים גלקטוגוגים שיכולים לעזור בייצור החלב.
  • להניק כמו שיותר – גם אם את מרגישה שזה לא ההנקה הכי אפקטיבית (תשלימי אח”כ בהתאם עם בקבוק). החיבור עצמו לשד, המגע עור לעור ופעולת היניקה של התינוק מאותתים לגוף להגביר כמויות.
  • להימנע ממוצץ –  אם את מרגישה שאת רוצה להגביר כמויות יכול מאוד להיות שתצטרכי להפוך למוצץ אנושי לכמה שבועות. כל ציוץ וכל אי שקט – חיבור לציצי. זה עוזר למנוע בלבול סימני רעב ומשפר את יכולות היניקה של התינוק. 
  • להניק / לשאוב תמיד משני הצדדים כדי להביא לריקון מלא וחידוש הייצור. 

הגברת חלב אם תזונה, מאכלים

לכל עדה וכל תרבות יש את המאכלים שלה שמאמינים שהם תורמים להגברת חלב אם. למען האמת, כולם צודקים ואף אחד גם לא צודק.
מחקרית אין מזון להגברת חלב אם או מאכלים שיכולים לעזור בהגברת חלב. 

כל אוכל בריא טוב לייצור חלב, בעיקר מאכלים עשירים בחלבון, שומן בריא ופחמימות מורכבות כמו לדוגמא ביצים, בשר, אבוקדו, טחינה, גבינות קשות, לחמים מחיטה מלאה וקטניות. חשוב שתמשיכי ליטול את הויטמינים שלך ולאכול מגוון ירקות ופירות. 

מחקרית אין הגבלה או איסור כלשהו על אוכל בהנקה שעלול לגרום לגזים לתינוק, כל אישה וכל תינוק מגיבים באופו שונה למזונות שונים.
אין סיבה להימנע באופן גורף (למשל מירקות ממשפחת המצליבים, קטניות או מוצרי חלב)  אם אין לך רגישות מיוחדת. 

רצוי לצמצם שילוב של נענע ופטרוזיליה כי יש להם השפעה מייבשת אולם זו לא סיבה להימנע לחלוטין. כמה עלים של פטרוזיליה בסלט או נענע בתה לא יהרסו לך את ההנקה. 

הגברת חלב אם תרופות סבתא 

בנוסף לכל מה שכבר נאמר, תמיד אפשר לנסות גם תרופות סבתא להגברת חלב.
 מורינגה, מגיעה בחליטות או בקפסולות  זהו תוסף צמחי שניתן לשלב עם ההנקה. 

בנוסף, אם אין לך זמן לארוחות מסודרות, את יכולה להכין לעצמך חטיפי אנרגייה ביתיים, מעין עוגיות דחוסות ועשירות בכל טוב כדי לאכול לפני כל הנקה. עוגיות המכילות שיבולת שועל, זרעים וגרעינים, אגוזים, וכל מה שאת אוהבת כדי לתת לך  אנרגיה לפני ההנקה.
תוכלי אפילו להוסיף אבקת חלבון (כזו שמותר לחמם באפייה). 

לציטין סויה גם מומלץ כתוסף העוזר להקל את זרימת החלב ולמנוע גודש והיווצרות סתימות בצינוריות. ניתן לרכוש בכל בית מרקחת או סופר פארם. 

תה שומר  מומלץ להוסיף בהנקה, תוכלי לשלב עם קינמון שלו תכונות ממריצות ומחממות. 

הגברת חלב אם חילבה

חילבה היא כמובן המלכה האם של תרופות הסבתא להגברת חלב אם.

ניתן לצרוך בקפסולות או בזרעים, כפית זרעים שהושרו במים במהלך הלילה ארבע פעמים ביום. הבעיה שלעיתים הדבר גורם לגוף שלך להריח כמו חילבה (מהזיעה, דרך השתן וגם החלב) אבל שווה לנסות. כדי לצמצם את הריח, ניתן להשרות את הזרעים במים מספר פעמים. 

בנוסף תוכלי למצוא בחנויות טבע מגוון של מוצרים על בסיס חילבה.תה בטעמים שונים , קפסולות שיאפשרו לך לקבל את הערכים של החילבה בלי ההתעסקות בזרעים עצמם (ובשאיפה עם פחות טעם דומיננטי). 

שרה גרשון
דולה ומאמנת הוליסטית לנשים סביב היריון ולידה מוסמכת מאמאלדת

מדריכת הנקה
מעבירה מגוון הדרכות מקצועיות לפני לידה ולאחריה

לתיאום פגישה – 054-789986שת

פוסטים אחרונים
0